fredag 23 februari 2007

Ragù alla Bolognese




Jag har inspirerat mig av ett klassiskt italienskt ragù recept,
som en variant har jag använt mig av quorn.
Skillnaden mellan detta recept och det nyare är att man nu fräser grönsakerna först och sedan tilsätter man köttfärserna, dessutom kan man tillsätta kycklinglever.
Jag skriver både den vegetariska och den traditionella varianten.

200g fläskfärs
200g nötfärs
1,5 dl bacontärningar (pancetta)
smör
1 lök
1 morot
1 ben selleri
3dl köttbuljong (ev vegetarisk buljong)
tomat sås/passerade tomater/hela tomater på burk
mjölk (kan uteslutas om vegan!)
1 dl rött vin



Skär morötter, sellerin och löken i tärningar.
Blanda de båda färserna med baconkuber, lök, selleri, morot i en skål.
Värm buljongen.
Bryn smöret lite i en gryta, häll i färsblandningen och bryn allt väl,
häll i vin och 2 dl buljong och låt det evaporera, när all buljong kokat in tillsätt den
resterande buljongen.
Tillsät 4-5 skedar med tomatsås, salt och peppar, koka ihop lite medans du värmer mjölken som du häller över ragùn. Låt mjölken koka in.

Angående tider och värmen: när jag har tid låter jag allting koka på lägsta värmen,
då tar det ca 1 timme (i lergryta) innan buljongen kokat in första gången, 2-3 timmar innan allt är klart. Har man bråttom kan man ju höja värmen, då går allt mycket fortare.


Vegetarisk variant:

quorn
soltorkade tomater, marinerad tofu el dyl.
vegetabilisk mjölk

Gör som receptet ovan men byt ut färsen mot qornfärs,
pancettan måste du byta ut mot någonting som ger mycket sälta, det är egentligen den
som ger mest smak och sälta åt ragùn, bortsett från "soffrittot" -löken, moroten och sellerin.
Beroende på hur traditionell du vill att dun ragù ska vara föreslår jag soltorkade tomater i små kuber, små bitar av oliver, eller någon vegetarisk korv eller marinerad tofu!
I den vegetariska delen kan du helt utesluta mjölk eller byta ut den mot vegetalisk mjölk om du är vegan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar