onsdag 21 februari 2007

Ris med grönsaker, räkor mm...



Det här är ett jättebra basrecept som jag ofta gör när jag inte har tid
eller ork att stå i köket.

Jag är en person som inte kan vara utan grönsaker, även när jag tänker att idag struntar jag i grönsakerna slutar det med att det är grönsaker i maten ändå.

Detta receptet kan man variera i det ondliga.
ca 4 pers, tillagningstid ca 25min

5 dl Ris
2 dl frysta räkor/
1-2 moröter/zucchini/de grönsaker du har hemma
Salta med örtsalt när allt är klart, krydda tex med persilade eller annan passande krydda / kryddblandning.


Om det är zucchini gör större halvmånar, morätter eller andra rotfrukter i ca. 2 cm stora bitar
Lägg i ris och vatten i en kastrull tillsammans med de grönsaker du valt.
Koka enligt instruktion på rispaketet, när det riset är klart lägger du i räkorna, lägger på locekt, och stänger av plattan.
Kolla om de är klara efter någon minut, det är viktigt att de inte blir sega!
Smaka av med örtsalt och kryddor.

Exempel på varieanter:
Ris + zucchini + räkor
Ris + fänkål + lax- eller andra fisk-tärningar
Ris + tomat + kassler


Ris + brockoli + tonfisk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar